Lärande är att vara med och utvecklas, mognas, växas och att ständigt fånga tillfället till lärande. Det centrala i en lärares roll blir att skapa goda förutsättningar och ett godkännande miljö för detta. Jag tycker att alla elever kan lära sig och lyckas i skolan om de har goda förutsättningar i skolan. Skolan spelar en stor roll för att skapa elevens självkänsla och en bra självbild. Alla som jobbar med ungdomar måste ha positiva attityd som påverkar barnen strakt.
Olika faktorer kan påverka på elevernas lärande. Omotiverade elever tänker att skolan inte ger dem någonting. De tycker att skolan är meningslös och innehållet är olämplig och tråkiga. En del gör ingenting för att det finns kanske risk att de blir misslyckad så gör de inget försök. Ensamma elever har dåliga socialnätverk och de har inte bra relation med de andra vuxna eller som de ensamkommande ungdomar som har inga vuxna i närheten. Skolan måste med hjälp av lärarna skapa en meningsfull och trygg miljö till eleverna som gör att eleverna upplever att de är delaktiga och meningsfulla i skolan och motivera de till fortsättningen.
”Det lärande i skolan som sker i mötet mellan lärare och elever kan beskrivas som en sammanflätning av dimensionerna undervisning och inlärning. Lärare har olika undervisningsprojekt, oftast med avsikten att någon, eleven, ska lära sig ett specifikt innehåll. Elever kommer till skolan med olika erfarenheter, mål och intentioner, samtidigt som det skolan med olika erfarenheter, mål och intentioner, samtidigt som det ofta förväntas ske en homogen inlärning utifrån på förhand uppställda Vilken inställning eleven har till det som ska läras in är avgörande för vilket lärande som sker. En beskrivning av vad lärande är kan då det är mötet mellan lärares undervisningsprojekt och elever; erfarenheter som konstituerar olika lärandesituationer där lärande sker: Hur lärandesituationer konstitueras beror alltså på både läraren eleven” (Hugo,2013, s.22). Relation mellan lärare och elever kan påverka mycket på elevernas motivation. Trygghet är väldigt viktig till lärande. Genom trygghet, glädje, lust och engagemang blir eleverna motiverade och lärandet görs på rätt sätt. Vi som lärare kan hjälpa att förbättra elevernas självkänslor och skapar förtroende mellan lärare och ungdomar. Vi måste ändra vårt synsätt som kan fokusera på saker som eleverna kan, och inte på deras svagheter.
Enligt Hugo ”Skolan måste erbjuda ett socialt sammanhang där elevernas lärande blir meningsfullt. For att det ska bli meningsfullt måste elevernas erfarenheter i en resurs att bygga vidare på, eftersom lärande bygger på tidigare erfarenheter. En annan viktig aspekt av lärande i skolan som lyfts fram är att förflytta sig från social inkompetens till social kompetens inom ett område. Eleverna lär sig inte endast det synliga kunskapsinnehållet i t.ex. läromedel och undervisning, deras lärande omfattar också ett hanterande av den sociala situation som skolan erbjuder” (Hugo, 2013, s.25).
Jag är modersmålslärare och studiehandledare då har jag möjligheten att ta kontakt med eleverna och diskutera saker och tings på deras modersmål. Jag känner till i vilken miljö och kultur de vuxit upp så hjälper denna kunskap både mig och mina elever att skapa en bättre relation i mellan oss.
Relationen mellan lärare och elev spelar en stor roll för elevens motivation och utveckling. Jag tror att varje person i sitt liv har en eller flera lärare som har kunnat påverka mycket i deras liv, Det kan vara antingen positiva effekt eller negativa effekt. Mina elever kommer från ett diktaturland som styrelsen påverkar väldigt mycket på skolsystemet. Vissa lärare var diktatur ledare i klassrummen och eleverna fick stränga straff varje dag. Afghanska barnen som invandrar till Iran från Afghanistan har ännu värre situstion i jämfört med iranska elever. De blir diskriminerad, mobbad och utsatta i skolan av sin lärare och sina klasskamrater. Naturligtvis barnen som kommer hit har en dålig och besvärlig upplevelse från skolan. En utav mina elever berättade till mig att han hatar engelska lektionen här i Sverige för att hans engelskalärare i Iran torterade och tryckte honom ner på grund av elevens ursprung. Därmed kan en lärare påverka både negativ och positiv på elevens liv. Eleverna som har negativa eller dåliga skolupplevelse behöver extra hjälp för att återskapa upplevelser. Det är inte elevens problem, alla som finns i elevens närhet måste jobba på att förändra dåliga upplevelser till goda. Vi har ett stort ansvar mot alla elever som har dåliga motivation i skolan.
Det viktigaste uppdraget ingår att skapa de bästa förutsättningarna för lärande för att utveckla eleverna till att bli mogna människor som kan bidra samhället. Ett element som läraren bland annat ska utveckla hos eleverna i undervisningen är lusten att lära, förmågan att arbeta självständigt och i grupp, lära sig lösa problem och utveckla sin kommunikation med andra. Det är också av betydelse att läraren har en bra balans i undervisningen för eleverna så att de kan lära sig att inhämta kunskaper i olika former. Det är också viktigt att lärarna samverkar för att nå utbildningsmålen. Samarbete mellan lärarna är en avgörande framgångsfaktor. Det handlar om två saker: man behöver mentalt stöd av varandra och man bör ha en samstämning attityd till eleverna och ställa upp identiska regler i klassrummet för att de ska känna sig trygga enligt Hugo.
A är ett bra exempel som svår att få motiverad för skolarbete. Han är 19 år gammal som kom till Sverige 2015 som ensamkommande barn. En analfabetpojke som inte kunde läsa eller skriva på sitt modersmål. Han flydde hemifrån från Afghanistan när han var 12 år gammal till Iran på grund av att hans pappa slog honom mycket, eftersom att han inte kunde lära sig koranen. Hans pappa tryckte ner honom hela tiden framför alla andra och sa till honom att han inte klarar av att göra någonting. Under hela hans uppväxt har han jobbat väldigt hårt och därför aldrig haft chansen att läsa sig någonting eller haft chansen att förstå någonting. Detta har lett till att han inte vågade göra några uppgifter som vi gav till honom eftersom han var rädd för att misslyckas. Då började vi jobba med hans självförtroendet genom att ge honom enklare uppgifter och vi såg till att det alltid fanns någon som var hans assistans som kunde hjälpa honom. Idag är han väldigt självständigt och kan själv lösa sina uppgifter och han är inte längre rädd att misslyckas för att han har förstått att ingenting kommer att hända om han misslyckas, ingen kommer trycka ner honom eller slå honom bara för att han misslyckades. Han är väldigt motiverad idag till att kämpa och fortsätta studera.
De samarbetade med rektorn och lärarna för att ge honom motivation och självförtroende.
Litteratur:
Hugo, Martin (2011). Från motstånd till framgång - att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber.