Maryam Mousavi

Litteracitetsbegreppet

Litteracitet kommer från det engelska ordet literacy och handlar om den läs- och skrivförmåga vilket används i det samhälle vi lever idag, men sedan har språkets muntliga delar inkluderats i detta begrepp. Idag ingår även multimodala texter, det vill säga texter som blandar bilder och tryckt text som en del i detta begrepp. Litteracitet innebär att ha en förmåga för att läsa och nyttja skriftlig information samt att skriva på ett användbart sätt. Det betyder a att litteracitet behövs för att öka förståelsen och kunskapen, den personliga utvecklingen samt för att kunna vara verksam i vårt samhälle. Litteracitet innebär också utformandet och tolkandet av texter. Vidare menar Jag att igenkännandet av siffror, samt en grundläggande matematisk vetenskap och de symboler som finns i texter även ingår i litteracitet. Man kan förklara begreppet litteracitet på följande sätt:

Litteracitet är inte en statisk färdighetssats, och samhällsförändringar fortsätter att påverka nivån på läskunnighet färdigheter som krävs av individer. Litteracitetsfärdigheter utvecklas under hela livet, ett kontinuum av lärande som vi alla deltar i, från tidig barndom, genom offentlig utbildning till vuxenlivet. Utveckling av dessa färdigheter bör ses som en naturlig funktion av livslång inlärning.

 Sammanfattningsvis innebär litteracitet:

·       Läsa – och skrivkunnighet

·       Begriplighet i kulturell och Social kontext

·       Media och informations kunnighet

Vilka kunskaper behöver barnen för att förstå medias informationen?

Här är ett exempel av en reklambild. Jag visade bilden till tre olika grupper.

 

Grupp 1: Eleverna som är födda här i Sverige och som ej kan läsa persiska. De kunde inte förstå vad reklamen handlar om.

Grupp 2: Eleverna som kan läsa persiska men som har bott i Afganistan och inte i Iran. De kunde läsa texten som fanns i reklambilden men det hjälpte dem fortfarande inte. De förstod inte vad reklamen handlar om.

Grupp 3: Eleverna som har bott i Iran. De behövde inte läsa texten och de förstod vad symbolen hade för betydelse.

Kan ni gissa vad reklamen handlar om?

Reklam kan uppfattas på olika sätt beroende på vilken kultur eller bakgrund man har/har haft. Tillexempel en reklam som handlar om kondomer kan uppfattas av en del som att reklamens budskap är att uppmuntra till att ha sex. Detta har jag själv varit med om eftersom jag undervisar ungdomar som kommer från en kultur som inte är så öppet.

Medie- och informationskunnighet är ett samlingsbegrepp för dekompetenser som gör att människor kan hantera, värdera och analysera det informationsflöde som förekommer via olika medietyper. 

Medie - och informationskunnighet handlar om att:

  • förstå mediers roll i samhället
  • kunna finna, analysera och kritiskt värdera information
  • själv kunna uttrycka sig och skapa innehåll i olika medier
 
 

 https://slideplayer.se/slide/12541389/