Den lärmiljön menar den plats som barnet befinner sig, och skall lära sig något under tiden vare både fysiks och psykisk. Relation mellan lärare och barnen, mellan lärare och rektorn och barnen i gruppen har stor roll i lärmiljön. Jag har ett klassrum i Tingsholmsgymnasiet. Vi sitter omkring ett bord som eleverna kan sitta mittemot varandra och kan se varandra när de pratar.
För att bäst kunna hitta en miljö som passar barnen är det viktigt att ta tillvara på deras synpunkter och förslag på förändringar. Jag hänger
Miljön är viktig för att barnen ska kunna identifiera sig själva och sin miljö och kunna bygga vidare på sina kunskaper. Identiteten kan stärkas för den enskilda eleven genom att han eller hon får en chans att påverka och förbättra sin miljö. Undervisningen ska anpassas efter barnens. skolan ska uppmuntra elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende i olika formationer, både genom självständigt arbete men även genom att arbeta i grupp. Arbetet i skolan ska ge utrymme för olika kunskapsformer och skapa ett lärande där dessa bildar en helhet.
Musik har ett positivt inflytande på känslor, minne och samarbete och att musik stimulerar och stärker barnen i deras lärande. När jag har studietid spelar jag en lugnande låt med min dator som kan vara lugnt och kan fokusera på sina läxan. Det finns även de barn som trivs bäst i en formell miljö och det är därför viktigt att miljön i klassrummet är flexibel och kan tillgodose barnens olika behov. Det är lärarens ansvar att skapa en varierad placering i klassrummet för att elever ska få större chans att sitta på ett sätt som gynnar deras inlärning. En flexibel möblering kan inspirera barnen att våga prova nya vägar och arbetssätt för att inhämta kunskap. Om ljuset istället bildar ett rum kring arbetsplatsen skapas intresse för det arbetsmaterial som finns i ljuset. Vissa elever presterar sämre om ljuset i rummet är för starkt, menar Gudmundsson.
I ett klassrum bör det finnas plats för avslappning och med hjälp av dämpad belysning, doftburkar, mjuka fåtöljer, lugn musik, levande blommor och mjuka mattor för att sitta i en cirkel och diskutera och platsen i mitten kan användas för att lägga ut material.
Det är viktigt att barnen får röra på sig då och då det bör finnas en plats där hela klassen kan samlas i en ring för gemenskap. Forskningen visar att den fysiska miljön i klassrummet behöver förändras och anpassas mer efter de individer som vistas där.
En lärare tar upp att man kan inspirera barnen genom att presentera material på ett tilltalande sätt. Att placera materialet på barnens nivå bjuder lärare in barnen att fritt använda sig av det presenterade materialet i sitt arbete. Detta kan hjälpa barnen till nya upptäckter och på så vis vinner de ny kunskap.
En digitalisering av undervisningen gör möjlig förändrade arbetssätt i klassrummet. Det förändrade arbetssättet är även förenat med vissa risker, det är därför viktigt att som lärare ta hänsyn till och beakta de risker som finns med att elever delar på nätet. För att elever ska kunna synliggöra sina processer och dela det de producerar på nätet behöver man utforma uppgifter som passar för dessa arbetssätt. Att ge eleverna uppgifter där det krävs ett digitalt berättande är ett sätt att ta till vara dessa nya möjligheter. Titta på film, att spela spel, lyssna på musik, ljudböcker, digitalt läromedel hjälper eleverna utveckla sina uppfinningsförmågor.
Vi anser att då alla barn är egna individer med olika behov och önskemål bör ett förändringsarbete utgå ifrån barnens tankar och önskemål. För att lärarna ska kunna skapa ett klassrum som främjar alla elevers lärande måste de börja med att ta reda på hur barnen lär sig på bästa sätt. Samtidigt som läraren måste vara tydlig gällande barnens delaktighet så att den inte går dem förbi, är det även viktig att läraren faktiskt låter barnen vara med och ta viktiga beslut. Om barnen inte tillåts vara med i förändringsarbetet skapar läraren ett klassrum som passar barnen utifrån lärarens perspektiv och inte utifrån barnens perspektiv. Då alla skolor ser olika ut och har olika förutsättningar önskar vi att skolorna skulle erbjuda och arbeta mer med fortbildning inom området för den fysiska lärmiljön. Detta för att lärare på bästa sätt, tillsammans med elever, ska kunna forma en inkluderande och främjande lärmiljö som hjälper barnens utveckling och lärande.