Maryam Mousavi

Inkludering

Inkludering innebär att: skolan möter varje individ utifrån dess behov och anpassar sig efter elevernas, alla elever känner att de är delaktiga i ett sammanhang och att de får möjlighet att utveckla utifrån sina förutsättningar, eleverna olikheter är en tillgång i undervisningen och för lärandet, skolan erbjuder olika lärmiljöer för olika behov hos olika elever. Arbetar skolan på rätt sätt, kan inkluderingsarbetet vara till nytta och glädje för alla elever i klassen och på skolan. Om man arbetar med helheten, med alla elever och med personal, minskar också behovet av att ge individuellt beteendestöd till en elev. Att aktivt och konkret arbeta med värdegrunden och gå igenom grundregler som gäller alla, är exempel på något som är viktigt för alla elever. Skoldagen behöver vara tydligt planerad. Eleverna ska veta vad som kommer att hända under dagen och hur länge varje aktivitet håller på. Alla elever måste veta vad skolan förväntar sig av dem, och få veta vad som är bra beteende. Lektioner i social kompetens kan skapa ett omhändertagande klimat i klassrummet. Det är med andra ord viktigt för eleverna att veta vad som är bra och dåliga handlingar, och att personalen också berömmer det som är bra. Klassen behöver jobba i grupper för att stärka gemenskapen. Det kan vara allt från att lösa problem gemensamt till att ha diskussioner eller lekar.

Sverige är ett mångkulturellt land vilket medför att skolorna blir mer och mer mångkulturella. Lärare, tillsammans med kollegor, behöver variera sätt att uttrycka sig och arbetssätt för att anpassa undervisningen till de olika målgrupperna. Lärare behöver också använda olika undervisningsmetoder, kunna presentera information klart och med liv och lust, väcka elevernas nyfikenhet och intresse, ha förmåga att sätta in innehållet i ett sammanhang, strukturera materialet och fånga upp och vidareutveckla elevernas idéer. Lärarens attityd till sitt arbete måste också innehålla en förståelse för att kunskapens betydelse och utbildningens betydelse inte kan uppfattas, tolkas eller beskrivas på ett allmänt och klart sätt.