Videorespons på skriftliga inlämningsarbeten är en metod att utveckla handledning och bedömning eleverna i olika nivåer. Genom att förstärka den formativa bedömningen med hjälp av videorespons kan förhoppningsvis en högre kvalitet på lärarrespons på inlämnade skriftliga arbeten uppnås. Vi som arbetar med undervisning och bedömning av studenter måste skifta fokus från vad studenterna har gjort till vad studenterna kan göra. Det betyder att lärare måste byta fokus från att ha sett bedömning från ett lärarcentrat perspektiv till ett lärande perspektiv. Vi ska se bedömning och feedback på något som inte enbart ska bedöma kunskap utan förutsättningar för att lära sig i framtiden.
Tekniken kring videorespons innefattar ett så kallat skärminspelningsprogram som det finns olika typer av på marknaden. Till skillnad mot de tidigare angivna metoderna med auditiv respons så ger videorespons en ökad möjlighet för lärarna att ge en fördjupad tydlighet i det som läraren anger som väsentligt i återkopplingen av studenternas texter. De enklaste programvarorna för skärminspelning är gratis för nedladdning från Internet. Vidare finns ett antal kommersiella program som även de finns för nedladdning mot betalning. I studien har använts två olika programvaror. Dels gratisprogrammet Jing. Skärminspelningsprogam gör att man kan spela in videofilmer av det man gör som användare på sin dator. Programmen spelar in alla aktiviteter inom ett område på datorns skrivbord som man själv som användare definierar. Vidare kan användaren välja även om en ljudfil ska spelas in med upptagningar från datorns mikrofon. Det betyder att samtidigt som datoranvändaren arbetar på datorn spelas även rösten in då användaren säger något.
Fördelar med videorespons upplever jag att genom att använda muntlig respons hinner man med minst tre gånger mer ord än vid skriftlig respons. För de lärare som är snabba på att skriva med hjälp av tangentbordet så borde man hinna mer många fler ord med hjälp av den muntliga tekniken. En klar fördel är att videoresponsen också ger en visuell upplevelse av texten, det är bra att blanda in ett sinne till.
Nackdelar med videorespons har tekniken varit en stressfaktor anser respondenten. Om lärare ska arbeta mer med tekniken skulle support behövas dygnet runt. En lärare på lärarutbildningen arbetar ofta under en sådan tidspress att det inte går att vänta med att få hjälp när det ges tillfälle. Vid införandet av nya system behövs det tid för inlärning och support under inlärningstiden. Teknikstressen är en faktor som en del lärare vid lärarutbildningen känner som störande enligt henne, samtidigt går det inte att vila på gammal kunskap alltid. Trots de reservationer som respondenten har inför tekniken kommer den användas i fortsättningen ändå. Att arbetsplatsen tillhandahåller störningsfria rum när man spelar in ljudfiler är något som tas upp i intervjun som en aspekt som kommer aktualiseras. Det kräver en bra planering för att inspelningarna ska fungera. Slutligen understryker respondenten att studenter som är i behov av extra stöd för sina studier har påtalat att de upplever videoresponsen som extra givande då de hemma kan lyssna på inspelningarna och ta till sig hjälpen på ett bättre sätt än tidigare. Den största skillnaden mellan videorespons och att skriva kommentar i kanten är att metoden bör ge större möjligheter att faktiskt tydliggöra vad det är man vill och vad det är man kommenterar. Det kräver väldigt mycket energi och noggrant tankearbete om man skulle skriva lika exakta och precisa kommentarer till sina studenter.
Här är ett exempel av min videorespons till min elev.
