Faktorer som kan påverka elevers språkutveckling
1-Individuella faktorer:
· Ålder är en viktig faktor som kan påverka elevens språks utveckling. Barn som börjar tala nytt språk innan 4 års ålder har god chans att bli helt tvåspråkiga. I den ålder kan barnen lära sig språket snabbt men glömmer fort så det är viktigt att man träna och repetera med ord hela väggen. Efter puberteten nästan omöjligt att lära ett nytt språk fullt ut.
· Psykisk faktor: Efter 2015 kom många ensamkommande barn till Sverige. Nyanlända elever bär mycket dåliga saker sig, t.ex. ensamhet, familjeproblem, krig och kulturkrock. Förstås är det svårt att fokusera på att lära sig nya saker.
· Motivation och attityd faktor är en viktig medverkande kraft. En modersmålslärare kan påverka mycket i den här delen för att eleverna motivera att utveckla första språket. Att lära sig ett nytt språk är inte lätt och elever behöver få motivation av deras familj och lärarna.
2-Språkiga faktor: Geografiskt, språktypologisk och kulturella skillnader i språkinlärning kan påverka i andraspråksinlärning.
3-Miljöfaktorer: Miljöer som uppmuntrar flerspråkighet med t.ex. modersmålsundervisning ökar chanserna till god tvåspråkighet. Kontakta med L1 har viktigt roll i språkutvecklingen. Det är viktig att barnen tittar på filmer, lyssnar på musik och har kontakt med släktningar i sitt modersmål.