” Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulera egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier". (Lgr11:239)
Evaluerande familjen :argumentationer och responsen.
Argumentationer innehåller ställnings tände för olika åsikter. I den argumenterande genren presenteras ett antal argument som stöd för en åsikt, och det avslutas ofta med en rekommendation. I diskussionen presenteras ett antal argument för att belysa olika sidor av en frågeställning före en ställningsande. Syfte med argumenterande genre är att med hjälp av argument övertyga läsaren/ lyssnaren om en åsikt eller att övertala någon att handla på ett vist sätt. I en diskasson är syftet att ställa två eller flera ståndpunkter mot varandra för att avslutningsvis ta ställning för den ena sidan.

Responser innehåller en reaktion på något man läst, sett eller hört, som t.ex. en bok, en film, eller musik. I den personliga reflektionen ges uttryck för personliga reaktioner och känslor. En recension beskriver och värderar texter och föreställningar. Tolkning värderar och tolkar budskapet i en text. syfte med den personliga reflektionen är att utrycka en känslomässig reaktion på litteratur, musik, film eller konst, medan syfte med en recension är att avge ett omdöme om någon av dessa kulturyttringar.

Uppgift: Resension
Målet med bokrecension är att framhäva din åsikt och övertala läsaren om att du har rätt, antingen att det är värt att läsa boken eller att låta bli.
- Skriv upp de karaktärer och händelser som är viktiga i boken.
- Skriv ner vad du tyckte var bäst och sämst med boken
- Leta upp en professionell recension av boken du har läst
- Skriv upp saker du tyckte var bra med recensionen och härma!
- Gör en lista på frågor du själv hade ställt dig ifall du skulle vilja ha information om en bok. Svara på dessa i din recension. Läsaren kommer förmodligen undra samma saker som du när han väljer att läsa din bokrecension.
Rubrik
Skriv en rubrik som fångar läsarens uppmärksamhet och väcker dennes intresse. Undvik att bara använda bokens titel som rubrik. Rubriken ska vara kopplad till något som har med boken att göra; antingen författaren, någon karaktär, temat eller handlingen.
Inledning
Inledningen ska vara kortfattad och ge en bild av innehållet. Återberätta inte hela handlingen och avslöja aldrig slutet på boken – ge läsaren smakprov på handlingen, men avslöja inte överraskningarna! Bokens huvudtema ska presenteras i inledningen, alltså själva idén bakom boken; det som gör eller förstör. Läsaren måste få veta vad som väntar ifall han eller hon skulle bestämma sig för att läsa den.
Tankar kring boken
Författarens stilspråk i boken är direkt men samtidigt målande, vilket gör boken både lätt och rolig att läsa.
Karaktärerna
Karaktärerna utvecklas ständigt under bokens gång, speciellt Harry själv som lär sig att ta plats och lägga sin blyghet åt sidan.
Huvudtema
I denna del ska du fokusera på vad du tyckte om boken. Vad var bra? Vad var dåligt? Tänk på dessa saker när du skapar din åsikt om boken:
- Författarens stil
- Är språket enkelt eller komplicerat?
- Karaktärerna
- Förändras de under bokens gång? Hur?
- Huvudtemat
- Vad är bokens budskap?
- Hur förhåller sig författaren till huvudtemat?
Det allra viktigaste är att du motiverar varför du tycker att saker var bra eller dåliga! Skriv hellre till exempel ”Slutet var bra därför att det inte alls var som man hade väntat sig” än bara ”Slutet var bra”.
Kommer du ihåg någon speciell del eller mening i boken som du tycker stödjer din åsikt, eller som påverkade hur du uppfattade boken? Använd den!
Avslutning
I slutet av din bokrecension ska du skriva några meningar som sammanfattar vad du tyckte om boken som helhet. Avsluta med en mening som antingen uppmanar till eller avråder från att läsa boken!
SPRÅKTIPS
- Tänk på vem som ska läsa det du skriver. Skriv inte som du gör till en kompis på chatten.
- Variera språket så att inte varje mening börjar på samma sätt.
- För att dina tankar och åsikter ska vara tydliga för läsaren måste ditt ordval vara korrekt.