Jag kommer från ett land som kallas ett diktaturland, Iran är ett land där demokrati har en annan betydelse! Iran har en riksdag, folken röstar varje fjärde år men tyvärr kan de inte påverka sitt samhälle. Skolor både påverkas av samhälle och kan påverka samhälle. I skolan kan barnen inte lära sig vad en demokrati kan betyda. Eleverna lär inte sig om jämställdheter, jämlikheter, mobbning, rasism och sexuella trakasserier.
Det är skolans uppdrag att få eleverna att ta till sig samhällets grundläggande värderingar och skolorna har en unik demokratisk möjlighet, eftersom de är mötesplatser för barn från olika sociala och kulturella bakgrunder. En viktig del av skolans uppdrag är att alla elever går ut med fullständiga betyg, men det räcker inte att uppfylla värdegrundens krav. Skolans uppdrag är också att fostra elever till goda samhällsmedborgare med respekt för mänskliga värden.
Sverige är en demokrati land där folken styr landet. Demokrati har den språkliga betydelsen folkmakt eller folkstyre. Vad detta ska betyda finns det skilda meningar om särskilt som demokratin, liksom de flesta andra samhällsföreteelser, befinner sig i ständig förändring. Demokrati är ett rättsligt och formellt begrepp om beslutsordning för samhällets gemensamma intressen. Demokrati handlar även om förhållningssätt, respekt för människan och människovärdet samt människans frihet. I skolan förknippas ordet ofta med elevdemokrati. Det kan innebära att elever får påverka sin miljö och en del av verksamheten i skolan genom klass- eller elevråd. På så sätt blir det formen i stället för innehållet man markerar. De flesta skolor jämställer demokratiarbete med elevinflytande, men uppfattningen om vad elevinflytande egentligen är varierar mellan skolor och olika lärare. En förutsättning för eleverna att vilja ta ansvar och påverka är också att de känner att de blir hörda och känner att en sådan påverkan är möjlig. Skolans miljö är en arbetsplats som rymmer många möten och därför är det betydelsefullt att tänka över hur dessa möten ska se ut.
I dagens mångkulturella samhälle står skolan inför en pedagogisk utmaning för att lyckas med ett gemensamt värdegrundsarbete. Värdegrunden kan inte bara ses som en undervisningsfråga, den kommer till uttryck både i och utanför undervisningen, på rasterna, i möten, i korridorer och i skolmatsalar.
Att arbeta som lärare innebär ett stort ansvar både mot enskilda individer såsom ett samhälleligt ansvar. Läraruppdraget uttrycks i skolans mål- och styrdokument i form av lagar och läroplaner och kommer att vara viktiga verktyg i vår kommande yrkesroll.
Jämställdhet mellan könen är ett uttalat mål för skolans verksamhet i syfte att motverka traditionella könsroller. Skolan började tidigt arbeta för ett aktivt jämställdhetsarbete eftersom målet för jämställdhetspolitiken var att sociala relationer mellan könen skulle förändras. Det är bland annat genom fostran av unga flickor och pojkar som det väntas bli sannolikt att bryta traditionella könsmönster i samhället. Inom skolan har jämställdhet kommit att ses som en pedagogisk fråga vilket betytt att förändringsarbetet bland annat inriktats mot att försöka bryta föreställningar om vad som betraktas som "kvinnligt" och "manligt" och på så sätt öka barn och ungdomars handlingsutrymme.
En modersmåls lärare har en viktig roll i elevens medveten om samhället. Barnen som kommer från ett land sådana Iran, har inte en tydlig bild av demokrati. De behöver få informationer om samhället och lager och reglar.
Nästan alla mina elever är ensamkommandebarn som kommer från Iran eller Afghanistan. De har olika skolbakgrund. En del har aldrig varit i skolan i sitt liv, en del har haft goda kunskaper.
Iran är ett islamiskland som pojkar och flickor får inte träffa varandra i fri i samhället. De har enskilda skolor och har olika ämnen i skolan. Jämställdhet mellan könen har inte någon betydelse i Iran. De flesta i Iran tycker att flickor måste vara hemma, gifta sig och födda barn, helst inte jobba och kan inte bestämma över sitt liv. Jag som en modersmålslärare har en jätteviktig roll att lära ut om Jämställdhet mellan könen, hjälpa flickor att känna sig själva och utveckla sina självförtroende. En del av eleverna har sina föräldrar här i Sverige men det hjälper inte, för att föräldrarna kommer också från samma samhälle och de kan heller inte de här värdegrunderna. Det är viktigt att elevernas föräldrar läser samtidigt om Sveriges samhälle i SFI.
Denna process behöver samarbete mellan regering, kommuner, skolverket, skolor, föreningar och SFI.

http://www.inspira-fos.se/skolor/inspiras-pedagogiska-koncept/vardegrund/