Ø En vanligt förekommande typ av interaktion i klassrummet är det tredelade samtalet. Läraren ställer en fråga, eleven svarar, ofta med ett enda ord eller en kort mening, och sedan utvärderar läraren svaret.
Ø Att samtal i mindre grupper påminner mer om språkanvändningen i vardagssamtal, när eleverna diskuterar och samtalar i par eller mindre grupp görs det på deras egna språkliga nivå vilket gör det lättare för eleverna att förstå och utveckla den muntliga förmågan.
Ø Individuellt arbete: Vid dessa individuella arbeten brukar eleverna få sitta med digitala verktyg som Ipads och datorer för att träna på den muntliga förmågan. lärare kan använda sig av olika digitala appar som eleverna i sin egen takt kan öva på att ljuda och uttala ord. Vid dessa språkutvecklande spel får eleverna bekräftelse och belöning vid rätt uttalat ord. Belöningen kan exempelvis vara applåder eller en röst som talar om att det var rätt.
Ø Lärare kan spela in sig själv när hon läser ett kortare stycke. Sedan får eleven läsa och spela in samma stycke. Därefter jämför eleven sin läsning med lärarens och kan på detta sätt få bekräftat om de har rätt uttal eller inte. Vid detta arbetssätt kan eleverna antingen sitta själva eller en och en med läraren. Enligt denna lärare är denna metod bra för utveckling av den muntliga förmågan, då resultatet av hennes elevers verbala uttal utvecklades mycket tydlig.
Ø Teater och klassiska spel är en bra metod för att utveckla den muntliga förmågan hos elever med sitt modersmål. Lärarna kan hjälpa eleverna att spela teater och göra olika dramatiseringar av olika sagor.
Ø Körläsning är ett arbetssätt som lärare kan använda sig i sin undervisning. det betyder att undervisningen bör innehålla mycket repetition för att eleverna skall utveckla den muntliga förmågan. Vid körläsningen börjar lärare alltid med att läsa en liten text först ensam och eleverna följer med så gått de kan i texten med fingret. Sedan läste de texten tillsammans där läraren läser först och eleverna efter. Efter detta får eleverna själva läsa en mening var inför gruppen.
Ø Några strategier som lärarna använde sig av för att hjälpa elever som har modersmålsundervisning att vara aktiva vid muntliga konversationer i undervisningen är att basera undervisningen och dess innehåll på elevernas tidigare erfarenheter och intressen.